Tankar, idéer och trevliga böcker (inaktiv)

tisdag, augusti 08, 2006

Hej Nostradamus

Jag tror att det som särskiljer människorna från allt annat i världen - spagetti, kollegieblock, djuphavsdjur, edelweiss och Mount McKinley - är det faktum att endast människan har förmågan att i varje givet ögonblick begå alla synder som finns.

För några veckor sedan köpte jag Hej Nostradamus på Bokia. Inte för att jag hört något speciellt om den eller för att den hade fått bra recensioner. Jag hade helt enkelt en rabattkupong, saxad ur Expressen, som tillät mig att köpa valfri pocketbok från Bokia för bara tio kronor.

Varför det blev just Hej Nostradamus, av någon för mig helt okänd Douglas Coupland, berodde på att jag föll pladask för det totalsnygga omslaget, blått med vita "nödskylts-streckgubbar" på, något jag lika gärna skulle kunna klippt ihop själv i Microsoft Paint. Hur klockren som helst. Jag läste inte ens baksidan utan gick raka vägen till kassan med den.

Igår öppnade jag den för första gången. Läste de första raderna, och Couplands ovan stående rader om vad som utmärker människan gick rätt in i hjärtat på mig.

Även de av oss som försöker vara goda och ödmjuka förblir lika långt från dygden som Jack the Ripper eller vilket annat psyko som helst som försökt förgifta byns brunnsvatten.


Några rader till, och jag var helt fast. 50 sidor lästes på vad som kändes som nolltid, innan jag tog mitt förnuft till fånga och släckte för att somna.
Ska man jobba ordentligt på dagarna behöver man inte bara sova ordentligt, utan ta igen förlorad sömn från föregående helg.