Tankar, idéer och trevliga böcker (inaktiv)

måndag, augusti 07, 2006

All work and no play makes Jack a dull boy

Jobbet tär på mina krafter, även om det är väldigt roligt. Jag har det väldigt bra som kan ha teaterspelande som sommarjobb, och slippa rensa rabatter med rumpan i vädret för några korvören i timmen.

Men även teater är ju jobbigt. Jag ger ju järnet när jag står på scen. Slappnar inte av. Tappar inte fokus. Jag går in i min roll med såväl hjärnan som magen, händerna och tåspetsarna. Lägga sig till med en kroppshållning som inte kroppen är van vid, en röst och ett tonläge som inte halsen är van vid, och hålla det intakt. Det är inget lätt jobb, bara för att det är roligt.

Min lediga helg på två dagar tillbringades i Oslo. Mycket trevligt, men eftersom allt var så dyrt drar man ned på maten, och man går långa sträckor istället för buss och tunnelbana. Det jag levde på var i stortsätt det medtagna; vin och cigaretter. Inte särskillt nyttigt, med andra ord.

Min rehabiliteringshelg när jag skulle vila och försöka bli av med en förvarnad förkylning blev det inget av, när jag kom hem klockan två inatt, och började jobba klockan nio.

Med lite tur kan jag sova ut när föreställningarna börjar. Då jobbar jag enbart kvällstid och jag behöver inte koncentrera mig i mer än en timme per dag. Då kanske jag kan sitta uppe och skriva ned lite tankar nattetid, och dela med mig av här.